Ce este frica şi de unde provine

anxietate_1

Cauza fricii este ascunsă undeva în mintea ta. Frica apare atunci când mintea începe să creeze scenarii negative. Atunci când nu cunosc ce urmează am nevoie să umplu spațiul mental cu ceva și încep să creez propriul scenariu. Dacă scenariul este pozitiv, foarte bine. Dar dacă scenariul este negativ si anticipez ca o sa am de pierdut, atunci apare o emotie pe care o numesti frica.

Există 5 frici importante și puternice și o să iti explic un pic despre fiecare:

– frica de anihilare, de disparitie, de moarte:

Aceasta frica nu apare la persoanele care stiu sa isi opreasca mintea si sa intre in stare de meditatie. Teama de anihilare si moarte apare atata timp cat omul crede ca daca nu gandeste, este anulat. Aceasta teama este frecventa in societatea noastra pentru ca filozofia de viata a noastra este bazata pe principiul “Gandesc, deci exist!” Daca ajung sa cred ca este adevarat principiul “gandesc, deci exist” inseamna ca si opusul lui este la fel de adevarat “nu gandesc, nu exist”.

In subconstientul nostru s-au creat aceste legaturi si explicatii la care nici macar nu ne gandim constient, rational. Asa ca apare aceasta teama de a sta in liniste, noi cu gandurile noastre si de a medita. Culmea, chiar meditatia, oprirea gandurilor, este solutia pentru aceasta teama. Pentru ca atunci cand ajungi sa iti opresti gandurile si inca observi ca existi, dar pe alt nivel, iti dispare teama ca tu esti limitat la gandurile tale. In meditatie, observi foarte bine ca si dupa ce nu gandesti, tu inca existi, ba chiar te simti mult mai viu si mai prezent.

– frica de mutilare:

Aceasta frica de a pierde o parte a corpului, sau o functie a corpului poate sa duca la teama de orice boala. Fobiile de animale, de inaltime, etc. pot sa fie provocate de aceasta frica profunda. Eu am inca o usoara fobie de inaltimi si cand am analizat bine aceasta fobie mi-am dat seama ca imi era teama ca nu cumva sa raman invalid daca cad de pe ceva inalt. Nu are legatura cu teama de moarte, pentru ca nu am nici o teama in avion, ba chiar imi place la nebunie sa zbor si nici nu ma gandesc ca as putea sa cad cu avionul. Daca as cadea cu avionul stiu ca as muri, dar nu de asta imi e teama ci imi e teama daca as cadea de pe o scara inalta si mi-as rupe ceva. Cui ii e teama de zborul cu avionul se confrunta cu teama de moarte si nu cu teama de mutilare.

Rezolvarea acestei frici ti-o zic la final pentru ca o sa dau o tehnica pentru toate tipurile de frica.

– frica de pierdere a libertatii/autonomiei:

Aceasta frica are legatura cu nevoia ta de libertate. Daca esti paralizat, inchis, legat, controlat te simti rau si tu stii asta. Asa ca simti teama de orice ar putea sa conduca la o pierdere de libertate. In plan psihic aceasta este teama de spatii inchise, claustrofobia dar se poate extinde si la relatii de cuplu. In cuplu unul din parteneri poate sa aiba teama ca celalalt il lipseste de libertate, asa ca o sa fuga.

Teama asta are legatura si cu faptul ca esti dependent de ceilalti, ca nu poti sa te descurci singur, din punct de vedere fizic sau emotional. Oricare din aceste frici daca este puternica, iti va dicta modul tau de gandire si de comportament in viata.

– frica de abandon/separare:

Teama de abandon este de fapt data tot de lipsa de incredere in tine. Te simti bun de a fi abandonat atunci cand nu crezi ca ai valoare suficient de mare in ochii unui om. Te consideri neinsemnat, asa ca poate oricand sa te paraseasca pentru ca tu “nu esti bun de nimic”.

Oamenii care au scapat de teama de abandon sunt acei oameni care stiu ca au ceva suficient de valoros incat nimeni nu vrea sa ii paraseasca. Cea mai proasta pedeapsa posibila data unui copil este sa ii spui “nu te mai iubesc”. Copilul nu sta sa isi constientizeze propria valoare, propriul statut, asa ca el chiar se simte lipsit de valoare cand parintele ii spune (chiar si in gluma) ca nu il mai iubeste.

Copilul considera ca nu are nimic valoros incat sa merite iubirea. Apoi creste si devine adult si incepe sa ceara de la partenerii de cuplu tot timpul dovezi de iubire, ca sa simta si el ca conteaza, ca e valoros, ca nu face degeaba umbra pamantului.

Cu aceasta frica e un pic mai complicat pentru ca nu iti dai seama exact ce anume provoaca frica. Apare o anxietate, o senzatie fizica de disconfort, dar parca nu are o cauza clara. Asa ca pentru a lucra cu aceasta frica e nevoie sa iti analizezi bine modul in care te vezi tu pe tine.

– frica de umilire

Aceasta e una din fricile ce le invatam de mici, cand ne e jena de ce am facut, cand suntem dezaprobati. Nu are legatura cu teama de abandon, ci cu faptul ca ne simtim rau pentru o greseala, dar stim ca putem sa o indreptam.

E teama de rusine, teama ca esti prins facand ceva ce nu ai voie sa faci. Cea mai buna metoda ca sa scapi de teama asta am gasit-o in cartea “Cele patru legaminte” a lui Don Miguel Ruiz. Explica acolo ca cea mai buna metoda este sa te porti in asa fel incat niciodata sa nu iti fie rusine de nimic din ceea ce faci sau gandesti.
Ego-ul tau nu vrea sa fie umilit, asa ca daca ceva te jigneste de fapt aduce atingere acestui ego. E ca si cand il ataca ceva. Frica de moarte are legatura cu corpul fizic, frica de umilire e la polul opus si are legatura cu psihologia ta.

Cum scapi de frica: 2 reguli

Cel mai important este sa intelegi cum functioneaza emotia pe care o numesti frica. De fapt sa intelegi cum functioneaza emotiile in general. Am tot citit despre frica si cand gaseam cate ceva super util imi notam.

Asa am ajuns sa scot in evidenta niste reguli care te ajuta sa scapi rapid de orice frica.

Regula 1: atunci cand te concentrezi pe o emotie, ea se amplifica (efectul de lupa sau microscop)
Cum te ajuta aceasta regula? Pai daca intelegi ca in mintea ta nu pot coexista doua emotii in acelasi timp, poti sa previi existenta fricii. Frica ta apare pentru ca te gandesti la ceva anume, de obicei iti faci un scenariu despre cat de rau o sa fie in viitorul apropiat sau indepartat.

Frica e decisa nu de situatia din viata ta ci de scenariul din mintea ta. Scenariile din mintea noastra se hranesc din atentia noastra. Daca ii dai atentie unui gand, el creste si prea controlul asupra mintii tale. Cu cat esti mai concentrat pe o idee, pe un gand, pe un scenariu, acel scenariu devine singurul care are loc in mintea ta. Cand vrei sa schimbi scenariul si nu poti,

esti pe pilot automat. Adica ti-a devenit automatism mental. E ca si cand mintea ta a devenit obisnuita asa de mult sa gandeasca acele imagini, cuvinte, idei incat nu mai poate sa se desprinda de ele.

Ce ai de facut in situatia asta este sa iti umpli mintea cu alt scenariu. La inceput o sa fie ca si cand ai o galeata plina cu apa. Daca torni acolo alta apa, o sa dea pe dinafara. O sa apara o tensiune cand incerci sa aduci alt scenariu in mintea ta, dar nu conteaza. Macar acum stii ca e normal. La inceput orice scenariu din mintea ta este adus la vointa, va trebui sa faci constient. Sa iti aduci prin vointa si imaginatie in minte ganduri pozitive, frumoase, lucruri care te relaxeaza si te fac sa te simti bine.

Normal ca e greu la inceput, pentru ca deja mintea e plina, galeata ta e plina. Acum daca aduci ceva in plus, mintea se revolta. Dar daca continui sa aduci apa curata, apa murdara din galeata devine din ce in ce mai diluata, pana cand nu mai ramane nimic murdar.

Atunci deja ai mintea plina de un scenariu ales de tine, unul pozitiv, care iti va da emotii pozitive. Iar frica nu mai are scenarii care sa o sustina, asa ca dispare.

Regula 2: mintea si corpul sunt interdependente

Cand in minte apare frica, atunci apare si o secretie de hormoni si substante chimice care produc modificari in corp:

– iti contracta muschii sau ii relaxeaza prea tare

– iti dilata pupilele (ca sa vezi mai bine)

– iti creste presiunea sangelui si pulsul

– apare transpiratia intensa

Cand in minte apare un anume gand (de frica), corpul reactioneaza. Dar si cand corpul reactioneaza, in minte apar anumite ganduri. Este un sistem interconectat. Corpul schimba mintea, iar mintea schimba corpul. Asta e perfect.

Pentru ca daca vreau sa scap de frica e suficient sa tin bine minte cum e corpul meu cand sunt super relaxat.

Metoda dupa care m-am folosit de aceasta regula e simpla si ti-o descriu mai jos:

1) observa-ti corpul intr-un moment de completa relaxare. Observa cum ai muschii de relaxati, observa respiratia, observa cum te misti, cum stai, etc.

2) cand esti intr-o situatie care iti provoaca teama, pur si simplu aminteste-ti si ia exact pozitia corpului, ritmul respiratiei, viteza de miscare, tensiunea din muschi, etc. de la momentul de relaxare

Stiu din experienta ca la inceput pare si absurd si imposibil. Dar dupa ce faci de 3-4 ori, o sa vezi ce simplu iti este.

Eu la inceput am facut tehnica asta cam sceptic. Dar mi-am dat seama ca functioneaza. Iti explic cum functioneaza. Cand esti intr-o situatie de teama, mintea ii spune corpului cum sa stea cand e pericol, cum sa respire, cum sa tensioneze muschii, etc. Daca tu vii constient si iti relaxezi corpul, incetinesti respiratia, iti schimbi pozitia corpului, atunci mintea primeste doua mesaje contradictorii:

1) un mesaj de la situatia in care te aflii si care zice “Pericol” si mintea creaza frica

2) un alt mesaj opus, de la corpul tau relaxat, care ii spune mintii “Calm” si mintea creaza relaxare

Fiind doua mesaje opuse, ele se anuleaza reciproc. Daca exersezi de cateva ori, o sa vezi ce rapid are loc aceasta anulare a emotiilor de teama.

*

* *

Metoda psihologica usoara pentru a scapa de teama

Iti dau mai jos si o metoda strict psihologica pentru a scapa rapid de o situatie de care iti este teama. Ai grija, dupa ce faci aceasta metoda, o sa simti ca se schimba multe lucruri pe care pana acum nu puteai sa le faci. Dupa ce dispare teama, de fapt dispar multe din obstacolele care te-au tinut pe loc.

Citeste si aplica aceasta metoda si apoi sa imi spui cum a fost!

Exercitiu pentru eliminarea fricii

1) am gasit in amintirile locul in care ma simt cel mai in siguranta. Pur si simplu e o convingere de-a mea ca acolo nu mi se poate intampla nimic negativ.

2) apoi, cu ochii inchisi m-am vazut in acel loc si am stat asa pana cand am simtit ca incepe iar starea de calm si siguranta maxima.

3) apoi mi-am imaginat ca tot acel spatiu de siguranta se contracta si se micsoreaza in jurul meu pana cand devine cat un punct in inima mea dar eu simt in continuare in corp aceea senzatie de siguranta si confort.

4) cu aceeasta stare de siguranta si confort in minte, am inceput sa imi imaginez acum ca sunt in situatia care imi dadea teama. Dar de data asta in mine era si toata puterea emotionala pozitiva data de siguranta si confort.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s